دسته‌بندی نشده

فواید استفاده از مس و ظروف مسی

فواید استفاده از مس در بدن

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. همراه با آهن، بدن را قادر می‌سازد تا گلبول‌های قرمز را تشکیل دهد. به حفظ سلامت استخوان ها، رگ‌های خونی، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. مس کافی در رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان نیز کمک کند. در ادامه به توضیح فواید مس برای سلامتی و بدن میپردازیم.

سلامت قلبی عروقی

سطوح پایین مس با کلسترول بالا و فشار خون بالا مرتبط است. یک گروه از محققان پیشنهاد کرده‌اند که برخی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است از مکمل‌های مس بهره مند شوند. مطالعات حیوانی سطوح پایین مس را با CVD مرتبط دانسته‌اند، اما مشخص نیست که آیا کمبود آن همان تأثیر را بر انسان‌ها خواهد داشت یا خیر.

سیگنال دهی نورونی

در سال 2016 شیمیدانی که بخشی از برنامه تبادل ساکلر ساباتیک در برکلی، کالیفرنیا است، یک کاوشگر فلورسنت را برای ردیابی حرکت مس به داخل و خارج از سلول‌های عصبی ابداع کرد و از آن استفاده کرد.
این پروفسور می‌گوید: “مس مانند یک ترمز یا کلید دیمر است که برای هر سلول عصبی محسوب می‌شود.” تیم او دریافتند که اگر مقادیر زیادی مس وارد سلول شود، به نظر می‌رسد که سیگنال‌های عصبی را کاهش می‌دهد. هنگامی که سطح مس در آن سلول کاهش می‌یابد، سیگنالینگ از سر گرفته می‌شود.

عملکرد سیستم ایمنی

کمبود مس در بدن می‌تواند منجر به نوتروپنی شود. این به معنی کمبود گلبول‌های سفید یا نوتروفیل‌ها است که با عفونت مبارزه می‌کنند. فردی که سطح نوتروفیل پایینی دارد بیشتر احتمال دارد به بیماری عفونی مبتلا شود.

پوکی استخوان

کمبود شدید مس با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و خطر بیشتر پوکی استخوان همراه است. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چگونه کمبود میزان مس ممکن است بر سلامت استخوان تاثیر بگذارد و اینکه چگونه مکمل مس ممکن است به پیشگیری و مدیریت پوکی استخوان کمک کند، مورد نیاز است.

تولید کلاژن

مس نقش مهمی در حفظ کلاژن و الاستین، اجزای ساختاری اصلی بدن ما دارد. دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که مس ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشد و همراه با سایر آنتی اکسیدان‌ها، مصرف سالم آن ممکن است به جلوگیری از پیری پوست کمک کند. بدون مس کافی، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژنی را که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این می‌تواند منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات از جمله اختلال عملکرد مفاصل شود، زیرا بافت‌های بدن شروع به تجزیه شدن می‌کنند.

آرتروز

مطالعات حیوانی نشان داده است که مس ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و افراد برای این منظور از دستبندهای مسی استفاده می‌کنند. با این حال، هیچ مطالعه انسانی این را تایید نکرده است.

عملکرد آنتی اکسیدانی

مس همچنین ممکن است عملکرد آنتی اکسیدانی داشته باشد. ممکن است به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب رسانده و منجر به سرطان و سایر بیماری‌ها شوند.
مقدار توصیه شده روزانه (RDA) حدود 900 میکروگرم (mcg) در روز برای نوجوانان و بزرگسالان است. حداکثر مجاز برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 10000 میکروگرم یا 10 میلی گرم (میلی گرم) در روز است. مصرف بالاتر از این سطح می‌تواند سمی باشد. هم کمبود مس و هم مسمومیت مس در ایالات متحده نادر است.

خواص استفاده از ظروف مسی

همانطور که گفتیم تحقیقات علمی نشان می دهد که ،داشتن مقدارمناسبی از مس در بدن، می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی کلی بدن داشته باشد. ظروف از جمله وسائلی و مواردی هستند که در تامین مس بدن انسان میتوانند کاربرد داشته باشند.در طول دهه های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند برخی از ظروف غذا وجود دارند، که واقعا برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد و متریال ها حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن مضر هستند.

افزایش سلامت پوست

مس، پوست های آسیب دیده و خشک را درمان می کند، همچنین باعث تولید سلول های سالم پوست می شود ؛ نوشیدن در فنجان مسی نیز، باعث افزایش کشش (خاصیت الاستیسیته) و سلامت پوست می شود.

تقویت مو

این فلز ،باعث تولید ملانین در بدن می شود که می تواند سلامت مو را بازگرداند و باعث رشد سریع مو شود.

کمک به طحال و کبد

مس به عملکرد طحال و کبد ما کمک می کند، و همچنین به عملکرد مناسب چندین عضو دیگر نیز کمک می کند.

بهبود سلامت قلبی و عروقی

مقدار کمی از مس، می تواند انسداد شریانها را از بین ببرد و همچنین باعث جلوگیری از ایجاد پلاک هایی می شود که ،باعث انسداد رگ های خونی می شوند.

تحریک مغز

مس می تواند ،بدن را برای تولید میلین تحریک کند ،که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می شود.

تسکین و آرامش مفاصل

مس میتواند بیماری آرتروز را بهبود دهد و غضروفی را که باعث مشکلات مفصلی شده را بازسازی کند ، که به درمان مفاصل درد و تورم مفاصل ،کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *